Lite seriösare än vanligt.

Ja, idag har jag valt att skriva av mig lite., detta är mina tankar och funderingar.

Idag har jag vart på tingshuset och följt en rättgång.. 
Jag kände en plikt att ställa upp för en bekant som vart utsatt för diverse saker under ett par år.
Jag hade skapat min egen bild utifrån korta berättelser, men det visade sig att det hela var mycket mer omfattande än vad jag trott, eller vad någon trott. Försökte hålla tillbaka tårarna men ibland brast det.
I detta fall handlade det om en ung tjej som blivit misshandlat systematiskt under ett par år. Vid ett par tillfällen så grovt att hon tappat medvetandet och fått föras till sjukhus. Detta har även skett under tiden då målsägande vart gravid.
Tänk att få motta slag efter strypning efter spark... och dessutom ha en mage som man skyddar med sitt eget liv.
För mig är det helt ofattbart. Att det kan slå slint på detta sätt.
Enligt statistiker/undersökningar och forskning har man konstaterat att psykopater är de som är bäst på att manipulera. En psykopat för mig är någon man ser på gatan som ser riktigt otäck ut, en sån som man känner igen. Kanske för att jag inte upplevt någon "riktig" psykopat och därför inte kan relatera till någon. Men tydligen finns det "vardags-psykopati", var 3-4 högt uppsatt chef i Sverige lider av en liten dos psykopati som kan igenkännas genom tex. maktbegär, känslokall och svårt för empati. Någon sådan chef öppnar oftast ett sammanträde genom att trycka ner eller nedvärdera någon/något i gruppen, eller någon grupp av människor, för att få en slags makt och ett övertag direkt. Sedan höjjer denne upp sig själv i olika former. (Detta kommer från en dokumentär från tv4 Fakta som satt spår i mig).

Att som tjej stanna kvar i ett sådant förhållande kan också vara en fråga många inte förstår. Men på ett vis kan jag nog säga att jag förstår. Att manipuleras och inbilla sig själv att det blir bättre är något som sker överallt. Ibland blir det kanske bättre, ibland inte. Tänk att de som är de största idioterna och har ett maktbegär/kontrollbehov så att de ofta går över gränsen., tänk att det är ofta dom som kan behandla den andra som en riktig prinsessa. Och att det kanske tillochmed går så långt att man som tjejen i förhållandet kanske letar sig till en konflikt, bara för att få uppleva den där fantastiska återföreningen. Vi människor är så konstiga och invecklade. Ibland funderar jag på om jag kanske är lite psykiskt störd., skulle man börja analysera och gräva djupt i mig och mina tankar/funderingar skulle man nog hitta en och annan störning. Att sitta där uppe i rätten och lyssna idag tog musten ur mig., jag känner mig helt slut, färdig som människa. Att sitta där och höra ett nekande eller "kommer inte ihåg", trots bilddokumentation och läkarjournaler får mig att känna mig så maktlös. Är man kapabel till att utföra dessa typer av handlingar behöver man vård och hjälp. Finns det riktig hjälp att få? Eller behöver man en omgång stryk? Finns det många fall där det har vart män med skeva kvinnosyner som fått hjälp och ändrat hela sitt tankesätt och beteénde? Vart finns dessa statistiker? De behövs för att finna hopp.
 
Tänk att det finns männsikor som vill förstöra andras självkänsla, bryta ner den andre totalt, för att sedan vara den "räddande ängeln" som skal hjälpa den andre upp igen. Är inte det helt sjukt? När jag tänker efter så finns det nog inte någon på denna jord som jag verkligen hatar, hata är ett alltför starkt ord. Jag är jätte intresserad av psykologi men samtidigt lite rädd för det. Rädd för att veta hur vi egentligen fungerar. Nej nu är jag helt matt., det är väl ingen som orkar läsa igenom det här.. , som jag själv hade tänkt "Gud vilken lång och jobbg text"..  Nu känner jag mig helt tom.

Förövrigt så var det rättegången mot de fosterföräldrar som utfört tortyrliknande handlingar mot sina fosterbarn i salen brevid. Där var det stort pådrag med tidningar och fotografer. Som sagt.., det är sjukt vad människor är kapabla till. Det är inte så konstigt att det är krig, oroligheter och folkmord i världen..
Punkt.


Kommentarer
Postat av: sofie tägtström

fasen vad bra du är på att skriva o utrycka dig!!! Hoppas allt är bra!

2009-05-12 @ 21:24:40
URL: http://sofietagtstrom.blogg.se/
Postat av: Maria

Så väl skrivet vännen min..! Du har så rätt.

Blir du med i helgen?

Puss & Kram

2009-05-13 @ 09:07:08
URL: http://mia85.blogg.se/
Postat av: wes

sjuk snubbe, sjuk historia. hoppas hon tar hand om dotter å skiter i killen.

hoppas allt är bra med dej! kramhej!

2009-05-13 @ 15:45:06
URL: http://piratebay.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0